maandag 3 augustus 2009

DigiD

Vandaag had ik de lente in m'n bolletje en dat resulteert meestal in een grote voorsjaarschoonmaak. Dat werd ook wel een keer tijd want de mist die al maanden rond mijn flatje hangt bleek te komen door de vuile ramen en de papierstapel op mijn bureau was uitgegroeid tot formaat Mount Fuji. Met frisse tegenzin ben ik aan de slag gegaan en na een paar uurtjes flink zweten zag mijn huisje er weer toonbaar uit. En ach nu dat ik toch in achterstallig onderhoud modus was, kon ik ook mooi even de belastingaangifte invullen. Dit doe ik al enige jaren digitaal en kost meestal niet meer dan tien minuten. Snel alles ingevuld, voor de zekerheid drie keer gecontroleerd en de boel is klaar om te verzenden. Ik ben zo slim geweest om mijn digitale handtekening te bewaren geen vuiltje aan de lucht dus, zou je denken.

Helaas niets is minder waar. Het programma meldt mij dat de aangifte alleen te verzenden is als ik in het bezit ben van een geactiveerde DigiDcode. Nu staat me vaag bij dat ik die ooit eens aangevraagd heb en dus spit ik mijn administratie uit opzoek naar de brief met daarin mijn gegevens. Het enige dat ik kan vinden is een formulier met daarop een activeringscode, niet wat ik nodig heb, ik zoek een loginnaam en een wachtwoord. Ik kan me niet herinneren dat ik die ooit gekregen heb en dus voer ik de activeringscode in op de DigiD website. Deze code is al geactiveerd staat er op het scherm. OK dit schiet niet op zo. Ik lees de brief nog eens goed door; "Uit veiligheidsoverwegingen vermelden wij de loginnaam en het bijbehorende wachtwoord niet in deze brief." Serieus jongens, wie bedenkt dit?

Omdat ik de aangifte toch wel erg graag wil versturen, ik krijg voor de verandering een keer geld terug, voer ik dan maar het meest logisch codes in. Natuurlijk zijn deze niet juist, dat was te verwachten. Terug naar DigiD.nl, wat te doen als je je gegevens kwijt bent? Ervaring leert mij dat als je ooit een wachtwoord of login kwijt bent, je dan meestal op een ik-ben-mijn-gegevens-kwijt linkje kunt klikken dat er voor zorgt dat er binnen tien seconden een mailtje in je inbox verschijnt met daarin je gegevens. Helaas kan in de dit geval noch de belastingdienst noch die DidiD toko de slogan "leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker' waar maken. Niets emailtje met gegevens in je mailbox, want dat is te simpel, nee gegevens kwijt betekent alles opnieuw aanvragen om dan weer een brief, ja een papieren brief met daarin alleen een activeringscode en geen gegevens want veiligheidsredenen, te ontvangen.

Mijn frustratie bereikt langzamerhand het kookpunt. Ik ben in staat om de belastingdienst op te bellen om ze daar flink de huid vol te schelden. Ik wil gewoon aangifte doen en verder niets. Geen gezeur met activeringscodes en god weet wat nog meer dat drie keer opnieuw aangevraagd moeten worden omdat de overheid geen verstand heeft van de digitale wereld. Gelukkig ben ik nog helder genoeg om te bedenken dat ik dan waarschijnlijk een onschuldig studentje aan de lijn krijg die gewoon zijn studie bij elkaar zit te verdienen en niet verantwoordelijk is voor deze debieliteit. Een paar keer diep adem halen en toch maar opnieuw alle gegevens aanvragen. De aangifte moeten dan maar een paar weken wachten. Grote kans dat ik volgend jaar rond deze tijd wederom gefrustreerd zit te zijn omdat ik mijn gegevens weer vergeten ben en de hele handel nog een keer kan aanvragen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten