donderdag 20 januari 2011

Cold feet!

Als kind was ik de trotse bezitter van een heus cassettebandje waarop Mijneer Dick Laan een avontuur van Pinkeltje voorlas. De eerste zin van het verhaal was 'Alle begin is moeilijk' waarmee de schrijver probeerde te verklaren hoe moeilijk schrijven kan zijn. 'Logisch' dacht ik als achtjarige, terwijl ik probeerde een schoolsaangeleerd cursiefhandschrift netjes tussen de hulplijntjes te krijgen. De jaren verstreken en Pinkeltje verdween uit mijn leven, maar dat ene zinnetje is altijd blijven hangen. Bij elk stuk tekst dat ik moet schrijven is de eerste gedachte die in mijn hoofd schiet 'alle begin is moeilijk.'

Deze week is gebleken dat als er iets moeilijk is, dat dat dan wel alle begin is.
Op zaterdag ontdekte ik dat uitgeverij Lebowski in samenwerking met Top Notch een open podium dingetje organiseert. 'Denk je dat je kunt schrijven, lever tekst in en wellicht mag je vijf minuten je stem laten horen.' Hoe duidelijk wil je het hebben? Het leek mijn sowieso een leuk gebeuren om naar toe te gaan, maar hoe cool zou het zijn als je daar wellicht vijf minuten...

Op zondag deelde ik dit idee met een goede vriendin, maar voegde daar wel aan toe dat ik al jaren geen verhalen meer geschreven had en een beetje twijfelde of ik dat nog wel kon.
Op maandagavond legde ik het idee voor aan een aantal vrienden in de kroeg, die meteen riepen dat ik dat zeker moest doen. Ik had immers nog zeven hele dagen om met iets goeds op de proppen te komen.
Op dinsdag wist ik het zeker, ja ik wilde dit doen. Gewoon puur om het doen. Ik moest alleen nog even een verhaal schrijven, maar dat kon woensdag ook nog wel, toch?
Op woensdag liep mijn reguliere werkdag een aantal uren uit en bij thuiskomst wilde ik eigenlijk alleen nog maar slapen. Ik had wel de moeite genomen om een tijdens een vergadering een soort van synopsis in elkaar te draaien, maar had dat blaadje ergens laten slingeren. Twee mogelijkheden, één; het blaadje is in een vuilnisbak verdwenen, of twee; over een paar jaar loop ik tegen een verhaal aan waarvan ik dan zal denken 'heb ik dit niet al eens gehoord?'

Inmiddels is het donderdag, en ik heb al heel veel gedaan, de afwas onder andere. Ik heb ook zeker tien minuten zitten staren naar één van de muren in de slaapkamer en me af zitten vragen waarom mijn katten toch specifiek aan dat hoekje moeten krabben. Tijd voor nieuw behang dus.
Ondertussen gingen er wel flarden van het verhaal in wording door mijn hoofd, maar opgeschreven had ik het nog niet. Want stel nou dat ik werklijk iets in zou leveren, dan is de kans heel groot dat men het ruk vindt.
Ik beeldde mezelf een soort Idols-achtige bijeenkomst in waarbij ik op Gordoneske wijze te horen krijg om het niet in mijn hoofd te halen om ooit nog mijn gezicht te laten zien. Er bestaat natuurlijk ook een kans dat het wel goed genoeg is, dan moet je ineens in die spotlight en ik kan helemaal niet zo goed voorlezen. En dan is er nog het probleem dat mensen die je niet kent ineens een mening over je hebben, vanalles van je gaan verwachten, waar ik niet aan kan voldoen, om dan het stempel one-trick-pony keihard op je voorhoofd gedrukt te krijgen.
In principe heb ik nog drie dagen de tijd, maar iets zegt me dat dit 'm gewoon niet gaat worden. Dit is echt een gigantisch geval van koudwatervrees.

Ter illustratie de slaapkamermuur:

2 opmerkingen:

  1. Joh, als alle (potentiele) schrijvers aan Gordon gaan denken voordat ze hun masterpiece gaan schrijven, houden we de bibliotheken en boekenwinkels wel errug leeg hoor! Hup, zitten en schrijven jij! Nu! Zet je synopsis op een nieuw kladpapiertje, ga met je rug naar het behang zitten en schrijf!
    (Zo, ik heb gezegd! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet dralen, maar daden. Volg Pinkeltje!

    BeantwoordenVerwijderen